Sleipner nominert til årets eksportbedrift

Sleipner nominert til årets eksportbedrift

(Finansavisen.no): - Jeg skrev greit engelsk, så da begynte jeg å ta meg av de internasjonale kundene, sier Ronny Skauen (49), utviklings- og salgsdirektør i Sleipner Motor.

Han er selvlært, gikk på gymnaset, og etter førstegangstjenesten i marinen begynte han i bedriften der faren er sjef, skriver Finansavisen.

I 1990 begynte bedriften med det som på fint heter «aktiv internasjonalisering». Det innebar imidlertid ikke dyre konsulenter i skarpe dresser.

Vil gjøre mest mulig selv

Bedriften holder til sentralt i Fredrikstad, og ble etablert i 1908. Etter en konkurs, et eierskifte og omlegging av produksjonen spisset bedriften seg inn på baugpropeller i 1985.

Baugpropellen «Side-Power» skal gjøre det lettere å manøvrere i trange havner. Den er ment for fritidsbåter fra 20 til 140 fot, og har vist seg å være en lønnsom nisje.

I dag har bedriften 115 ansatte samt ytterligere 45 som er fordelt på Sverige, Danmark, Tyskland, Finland og Storbritannia.

Ifølge Skauen foregår både design, produktutvikling, maskinering, montering, elektronikk, markedsføring og salg fra Østfold-byen.

- Glassfiberproduksjonen gjøres i egne fabrikker i Sverige og Norge. Metallstøping i bronse og aluminium gjør vi hos underleverandører, primært i Norden. Men bortsett fra det vil vi gjøre mest mulig selv. Da har vi kontrollen på både kvalitet og kostnader, sier Skauen, til avisen.

- Man sier alltid at det er høye lønninger i Norge. Men den store fordelen er kvaliteten på medarbeiderne, for eksempel så kjører vi hele monteringsavdelingen på 40 mann med én formann. Folk er selvgående og opptatt av å gjøre sitt beste. Her er det ingen som går og passer på andre, sier Skauen, ifølge Finansavisen.

Vil satse 200 millioner

Selskapet tenker nå å bruke 200 millioner kroner på ny fabrikk. Den nye fabrikken skal ligge på Gressvik, en kilometer i luftlinje fra dagens fabrikk.

- Det er ikke naturlig å ha en fabrikk midt i byen, og ikke er vi ved vannet heller. Det går med mye ekstra tid når vi tester så mye som vi gjør. Vi trenger mer plass og ønsker å integrere produksjonen tettere med utviklingsavdelingen, sier Skauen.

Selskapet har åpnet formell byggesak og reguleringsplan, og håper på en avklaring etter sommeren. Deretter er det et par års byggetid i vente.

- Vi er på hælene når det gjelder plass. Vi hadde et veldig godt år i fjor, og vi forventer vekst de kommende årene også, sier Skauen, til avisen.

I 2017 hadde selskapet en økning i omsetningen på 13 prosent, samt rekordresultat, ifølge Finansavisen.

- Vi merket noe effekt av en svak krone. Samtidig øker kostnadene i trappetrinn og vi strakk strikken langt med eksisterende kostnadsnivå i 2017, så 2018 blir nok ikke fullt så bra som i fjor, sier Skauen.

Markedsandelen på baugpropeller globalt er på rundt 50 prosent, og Bavaria, Princess, Azimut, Sunseeker, Riva og Windy er i dag noen av kundene.

Tror på tredobling

- Hvordan ser dere ut om fem år?

- Da har vi nådd en omsetning på over 600 millioner kroner, og vi produserer i den nye fabrikken vår på Gressvik. Vi har noen ekstremt spennende innovasjoner på gang, og dem tror jeg skal gi solid vekst.

Over 92 prosent av inntektene kommer i dag fra egenutviklede og egenproduserte produkter. Baugpropeller henter hjem 56 prosent av omsetningen, mens sterkest vekst er det på salget av patenterte stabilisatorfinner som reduserer rulling på båten i sjø.

Selskapet eies i dag av familien Hox, av Ronny Skauen og faren.

- Står eierskifte på dagsordenen?

- Nei, som markedsleder har vi fått henvendelser i mange år, fra venturekapital og den slags. Men vi har absolutt ikke noe ønske om å jobbe under ekstern storfinans. Jeg orker ikke å fylle ut åtte skjemaer hvis jeg trenger ny kulepenn. I dag tar vi to telefoner hvis vi trenger en ny maskin til noen millioner, sier Skauen.

- Hvilke mørke skyer ser du i horisonten?

- Man vet aldri hva konkurrentene driver med. Vi har vist gjennom mange år at vi ligger i forkant, men man kan aldri vite når det gjelder fremtiden.

- I tillegg er det kostnadsnivået. Lave volumer er akilleshælen for alle båtprodusenter. Selv en stor produsent lager kanskje bare et par tusen båter i året. Det tilsvarer en dags produksjon hos Volkswagen. Da blir det vanskelig å få en kostnadseffektiv base av eksterne leverandører til så mange forskjellige produkter som vi har, avslutter han.

Hentet fra Finansavisen 14. mars 2018
Tekst: Stein Ove Haugen / Anders Horntvedt / Finansavisen
Foto: Finansavisen